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Manzenreiter, Wolfram. "Die Mangatisierung der Welt: Japans Populärkultur, Kulturdiplomatie und die neue internationale Arbeitsteilung." Japan aktuell 4. (2007): 3–23. 
Added by: joachim (7/20/09, 1:29 AM)   Last edited by: joachim (2/1/13, 11:56 PM)
Resource type: Journal Article
Language: de: Deutsch
BibTeX citation key: Manzenreiter2007
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Categories: General
Keywords: Comic book industry, Culture industry, Japan
Creators: Manzenreiter
Collection: Japan aktuell
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Abstract
[Abstract in English below]

Japans Populärkultur hat weltweit Anerkennung gefunden: sowohl als Kulturgut als auch als Exportschlager. Dieser Trend hat in Japan zum Wiedererstarken eines kulturellen Nationalismus in der Koizumi-Ära beigetragen und Populärkultur auf die politische Agenda gebracht. Diese Studie verfolgt das Ziel, neben einer kursorischen Beschreibung des globalen Japanpop-Booms auch den Ursachen, Mechanismen und Konsequenzen der »Mangatisierung« auf die Spur zu kommen. Mangatisierung bezeichnet neben der grenzüberschreitenden Popularisierung japanischer Kulturindustriegüter auch eine Verschiebung im Kräftefeld der Kulturindustrien, die um die Aufmerksamkeit der KonsumentInnen in aller Welt ringen. Mangatisierung steht also nicht nur für die Verbreitung der Formen, wie sie sich im Wechselspiel zwischen Konsument und Produzent in Japan entwickelt haben, sondern auch für die Diffusion von Inhalten, die das Denken in einer mangatisierten Welt beeinflussen. Es soll gezeigt werden, dass das offizielle Japan durchaus von dem Boom profitiert und ihn für seine eigenen Zwecke zu instrumentalisieren sucht, ohne ihn aber kontrollieren zu können.

Japan’s popular culture obtained worldwide acclamation during the past decade. The aesthetic appraisal, most clearly expressed by McGray’s well-known phrase of Gross National Cool fuelled into a concurrent process or re-emerging national pride in Japan. This article attempts to contextualize the global Japan pop-boom by tracing back the major causes, mechanisms and consequences of the ‘mangatization’ of the world. Mangatization refers to the border-transgressing diffusion of products and practices originally devised by Japan’s cultural industries for a local audience. Since the consumption of culture always resonates with attitudes and values, Japan’s popular culture going abroad has a visible impact upon Japan’s image in the world. I am going to argue that analytic concepts such as cultural imperialism or Japanization are misleading. In this regard it is tantamount to look at the new international division of labour within the production of global cultural commodities. The Government belatedly and reactively jumped on the bandwagon in order to enhance Japan’s public image and to support the industries involved. Even though official attempts to control distribution and reception of Japan’s dream industries are doomed to fail, I forecast that Japan’s cultural diplomacy will continue to employ contemporary culture for building up a competitive brand image.
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