BOBC

WIKINDX Resources

Brunner, Markus: "»Erinnern, Wiederholen, Durcharbeiten«. Zur Funktion der Bilder in Comic-Sachbüchern (›Graphic Guides‹)." In: Psychologie und Gesellschaftskritik 38.3 (2014), S. 99–135. 
Added by: joachim (12/24/2019 06:13:28 PM)   Last edited by: joachim (12/24/2019 06:38:48 PM)
Resource type: Journal Article
Languages: German
Peer reviewed
BibTeX citation key: Brunner2014
Email resource to friend
View all bibliographic details
Categories: General
Keywords: "For Beginners", "Freud for Beginners", "Introducing", "Marx para principiantes", Appagnanesi. Richard, Argentina, Canada, Latin America, Mexico, Nonfiction, Río. Eduardo del, Rius, United Kingdom, Zarate. Oscar
Creators: Brunner
Collection: Psychologie und Gesellschaftskritik
Views: 8/126
Attachments   URLs   https://nbn-resolv ... 0168-ssoar-56740-2
Abstract
[Abstract in English below]

Die englischsprachige Ausgabe von Marx for Beginners, einer in Comic-Form verfassten Einführung in das Leben und Werk von Karl Marx, war 1976 der Startschuss für ein neues Genre, das bis heute Hunderte von Büchern hervorgebracht hat: die sogenannten Comic-Sachbücher oder Graphic Guides, mit vielen Bildern illustrierte Theorieeinführungen. Dieser Aufsatz zeichnet nicht nur die Entstehung und Entwicklung der beiden wichtigsten, auseinander hervorgegangenen Serien dieses Genres, der ›… for Beginners‹- und der ›Introducing‹-Reihe nach, sondern widmet sich – vor dem Hintergrund theoretischer Überlegungen aus der Bildwissenschaft, Lorenzers Symboltheorie und der Comicforschung – zentral den Illustrationen in diesen Büchern und fragt nach dem spezifischen Erkenntnispotential, aber auch den Gefahrenpotentialen der mit seriellen Bildern versehenen Einführungswerke.

Marx for Beginners, an introduction into the life and works of Karl Marx in the form of a comic that was published in 1976, was the starting point for a new genre that has brought about hundreds of books to this day: so-called graphic guides, i.e., theory introductions that are illustrated with a great many images. This paper traces the inception and development of the two most significant series in this genre, “... for Beginners” and “Introducing ...”, and focuses on the illustrations in these books from the perspective of both Lorenzer’s symbol theory and comic theory. It inquires the specifically pictorial potential of these images for knowledge production and transfer while at the same time considering the problematic inherent in these introductions that work with serial images.


Added by: joachim  Last edited by: joachim
WIKINDX 6.4.10 | Total resources: 13536 | Username: -- | Bibliography: WIKINDX Master Bibliography | Style: Comicforschung-Bibliographie Stil (CFB)


PHP execution time: 0.02596 s
SQL execution time: 0.10216 s
TPL rendering time: 0.00178 s
Total elapsed time: 0.12990 s
Peak memory usage: 1.3011 MB
Memory at close: 1.2501 MB
Database queries: 77