BOBC

List Resources

Displaying 1 - 89 of 89 (Bibliography: WIKINDX Master Bibliography)
Parameters
Keyword:  Critique of ideology
Order by:

Ascending
Descending
Use all checked: 
Use all displayed: 
Use all in list: 
Abalo, Ernesto und Johan Nilsson: "Fostering the truthful individual. Communicating media literacy in the comic Bamse." In: Nordicom Review 42.1 (2021), S. 109–123, .  
Last edited by: joachim 2021-08-09 20:52
Ackermann, Lutz: "Die Linke und die Micky Maus. Der Strip als Instrument der herrschenden Klasse." In: Spontan 3.2 (1970), S. 32–33.  
Added by: Deleted user 2014-06-10 09:21
Althouse, Matthew T. "Kevlar Armor, Heat-Seeking Bullets and Social Order. A Mythological Reading of Judge Dredd." In: Comics & Ideology. Hrsg. v. Matthew P. McAllister, Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) 2001, S. 195–219.  
Last edited by: joachim 2010-05-08 18:18
Andrae, Thomas: "From Menace to Messiah. The History and Historicity of Superman." In: American Media and Mass Culture. Left Perspectives. Hrsg. v. Donald Lazere. Berkeley: Univ. of California Press, 1987, S. 124–138.  
Last edited by: joachim 2016-10-23 16:10
---: "From Menace to Messiah. The Prehistory of the Superman in Science Fiction Literature." In: Discourse 2 (1980), S. 84–112.  
Added by: joachim 2012-01-14 11:05
Barker, Martin: Comics. Ideology, Power and the Critics. (Cultural Politics.) Manchester, New York: Manchester Univ. Press, 1989. (320 S.)  
Last edited by: joachim 2017-08-22 11:36
Barker, Martin und Roger Sabin: "‘Doonesbury does Iraq’. Garry Trudeau and the politics of an anti-war strip." In: Journal of Graphic Novels and Comics 3.2 (2012), S. 127–142.  
Last edited by: joachim 2013-05-30 16:51
Barker, Martin: "Taking the Extreme Case. Understanding a Fascist Fan of Judge Dredd." In: Trash Aesthetics. Popular Culture and its Audience. Hrsg. v. Deborah Cartmell et al. London: Pluto, 1997, S. 14–30.  
Last edited by: joachim 2010-05-08 23:14
Baumgärtner, Alfred Clemens: Die Welt der Abenteuer-Comics und andere Beiträge zu einem Massenmedium. (Kamps pädagogische Taschenbücher, 84.) Bochum: Kamp, 1979. (159 S.)  
Last edited by: joachim 2009-09-23 16:19
Baur, Elisabeth K. Der Comic. Strukturen, Vermarktung, Unterricht. (Schriften für Deutschlehrer.) Düsseldorf: Schwann, 1977. (96 S.)  
Last edited by: joachim 2020-12-26 12:31
Bejerot, Nils: Barn – Serier – Samhälle. 3. Aufl. Östervåla: FiB/Kulturfront, 1981. (224 S.)  
Last edited by: joachim 2012-06-07 10:17
Boge, Chris: "Biopolitik, Hybridität und Fremdartigkeit im US-amerikanischen Superheldenfilm." In: Medienimpulse 2 (2012).  
Last edited by: joachim 2016-06-21 11:18
Bonn, Hagen: Auf der Flucht. Die Welt als Superhelden-Comic und Heftroman. (Pahl-Rugenstein-Hochschulschriften, 299.) Bonn: Pahl-Rugenstein, 2011. (151 S.)  
Added by: joachim 2013-09-26 16:31
Bowden, Jonathan: Pulp Fascism. Right-Wing Themes in Comics, Graphic Novels, & Popular Literature. Hrsg. v. Greg Johnson. San Francisco: Counter-Currents, 2013. (193 S.)  
Last edited by: joachim 2020-02-29 01:05
Buch, Hans Christoph: "Tarzan oder der Anteil des Imperialismus an der Menschenwerdung des Affen." In: Kritische Wälder. Essays, Kritiken, Glossen. (Das neue Buch, 4.) Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1972, S. 50–65.  
Last edited by: joachim 2013-02-01 23:43
Castells i Talens, Antoni: "Cómic, cultura y política. Detrás de la máscara de Tintín." In: La Palabra y el Hombre 23 (2012), S. 45–51.  
Added by: joachim 2014-06-03 11:21
Davis, Julie: "Power to the Cubicle Dwellers. An Ideological Reading of Dilbert." In: Comics & Ideology. Hrsg. v. Matthew P. McAllister, Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) 2001, S. 275–300.  
Last edited by: joachim 2010-05-08 23:45
Delisle, Philippe: Bande dessinée franco-belge et imaginaire colonial. Des années 1930 aux années 1980. (Esprit BD.) Paris: Karthala, 2008. (200 S.)  
Last edited by: joachim 2015-08-31 16:53
von Dœtinchem, Dagmar und Klaus Hartung: "Die Verhinderung der Phantasiearbeit in Superhelden-Comics." In: Massenkommunikationsforschung 3. Produktanalysen. Hrsg. v. Dieter Prokop. (Bücher des Wissens.) Frankfurt am Main: Fischer, 1977, S. 327–374.  
Last edited by: joachim 2013-02-01 23:40
---: Zum Thema Gewalt in Superhelden-Comics. (Basis Theorie, 2.) Berlin: Basis, 1974. (208 S.)  
Last edited by: joachim 2017-07-31 05:43
Donahue, James J. "From the Inner City to the Interstellar. Brian K. Vaughan’s Comix after 9/11." In: Comics Studies Here and Now. Hrsg. v. Frederick Luis Aldama. (Routledge Advances in Comics Studies, 5.) London: Routledge, 2018, S. 281–297.  
Last edited by: joachim 2018-10-03 11:45
Dorfman, Ariel: Der einsame Reiter und Babar, König der Elefanten. Von harmlosen Helden in unseren Köpfen. (Rororo, 12384.) Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1988. (159 S.)  
Last edited by: joachim 2013-05-14 09:12
Dorfman, Ariel und Armand Mattelart: "The Great Parachutist." In: American Media and Mass Culture. Left Perspectives. Hrsg. v. Donald Lazere. Berkeley: Univ. of California Press, 1987, S. 530–539.  
Added by: joachim 2013-08-06 17:04
---: How to Read Donald Duck. Imperialist Ideology in the Disney Comic. 4. Aufl. London: Pluto, 2019. (192 S.)  
Last edited by: joachim 2021-07-21 09:00
Dorfman, Ariel: "The Infantilizing of Culture." In: American Media and Mass Culture. Left Perspectives. Hrsg. v. Donald Lazere. Berkeley: Univ. of California Press, 1987, S. 145–153.  
Added by: joachim 2013-08-06 16:27
Dorfman, Ariel und Armand Mattelart: Para leer al Pato Donald. Comunicacion de masa y colonialismo. Mexico: Siglo XXI Ed. 1972. (160 S.)  
Added by: joachim 2018-06-08 23:39
Dorfman, Ariel und Manuel Jofré: Superman y sus amigos del alma. Buenos Aires: Editorial Galerna, 1974. (201 S.)  
Added by: joachim 2009-11-25 15:17
Dorfman, Ariel und Armand Mattelart: Walt Disneys »Dritte Welt«. Massenkommunikation und Kolonialismus bei Micky Maus und Donald Duck. (Basis Theorie, 7.) Berlin: Basis, 1977. (160 S.)  
Last edited by: joachim 2013-05-14 09:14
Drechsel, Wiltrud Ulrike, Jörg Funhoff und Michael Hoffmann: Massenzeichenware. Die gesellschaftliche und ideologische Funktion des Comics. (edition suhrkamp, 501.) Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1975. (299 S.)  
Last edited by: joachim 2009-08-25 18:01
Eco, Umberto: "Lektüre von »Steve Canyon«." In: Apokalyptiker und Integrierte. Zur kritischen Kritik der Massenkultur. Frankfurt am Main: Fischer, 1984, S. 116–159.  
Last edited by: joachim 2011-10-27 08:25
Flora, Cornelia Butler und Jan L. Flora: "The Fotonovela as a Tool for Class and Cultural Domination." In: Latin American Perspectives 5 (1978), S. 134–150.  
Added by: joachim 2009-08-20 02:41
Frey, Hugo: "Contagious colonial diseases in Hergé’s The Adventures of Tintin." In: Modern and Contemporary France 12.2 (2004), S. 177–188.  
Last edited by: joachim 2012-11-23 15:16
Fuchs, Wolfgang J. "Comics, Ideologie und Politik." In: Comics im Medienmarkt, in der Analyse, im Unterricht. Hrsg. v. Wolfgang J. Fuchs. (Schriftenreihe des Institut Jugend, Film, Fernsehen, 1.) Opladen: Leske + Budrich, 1977.  
Added by: joachim 2010-03-29 15:04
Funhoff, Jörg: "Analyse eines Comics mit realistischem Anstrich. Durchgeführt an der Serie »Fort Navajo« (»Leutnant Blueberry«)." In: Comics im Medienmarkt, in der Analyse, im Unterricht. Hrsg. v. Wolfgang J. Fuchs. (Schriftenreihe des Institut Jugend, Film, Fernsehen, 1.) Opladen: Leske + Budrich, 1977, S. 70–81.  
Last edited by: joachim 2009-09-22 00:11
Gärtner, Markus: "Zwischen Motivation und Manipulation. Zur Stellung von Comics im Geschichtsunterricht." In: Geschichte für heute 2.3 (2009), S. 52–67.  
Added by: joachim 2009-12-30 08:09
Gavaler, Chris: "The Ku Klux Klan and the birth of the superhero." In: Journal of Graphic Novels and Comics 4.2 (2013), S. 191–208.  
Last edited by: joachim 2015-08-22 07:10
Giffhorn, Hans: Seh- und Lesegewohnheiten von Kindern in bezug auf Comics. Berlin: Neue Ges. für Bildende Kunst, 1971. (55 S.)  
Last edited by: joachim 2014-01-10 11:34
---: "Zur politischen Funktion von Comics." In: Comics im ästhetischen Unterricht. Hrsg. v. Dietger Pforte. (Kritische Literaturwissenschaft, 5.) Frankfurt am Main: Athenäum Fischer, 1974, S. 68–103.  
Last edited by: joachim 2012-06-07 11:59
Gopalakrishnan, Gokul T. "Spaceman Spiff and the Stupendous Man. The Culture Industry in “Calvin and Hobbes”." In: Conspectus: A Journal of English Studies 4 (2007), S. 46–54.  
Last edited by: joachim 2009-12-15 11:35
Gordon, Ian: "Nostalgia, Myth, and Ideology. Visions of Superman at the End of the “American Century”." In: Comics & Ideology. Hrsg. v. Matthew P. McAllister, Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) 2001, S. 177–193.  
Last edited by: joachim 2011-11-10 09:43
---: "Nostalgia, Myth, and Ideology. Visions of Superman at the End of the “American Century”." In: Cultural Studies. An Anthology. Oxford: Blackwell, 2008, S. 1009–1021.  
Added by: joachim 2010-05-09 02:31
Grennan, Simon: "Misrecognizing Misrecognition. The Capacity to Influence in the Milieux of Comics and Fine Art." In: Image [&] Narrative 17.4 (2016), S. 5–15, .  
Added by: joachim 2016-10-01 09:00
Hassler-Forest, Dan A. Capitalist Superheroes. Caped Crusaders in the Neoliberal Age. Alresford: Zero, 2012. (277 S.)  
Added by: joachim 2013-10-15 09:41
Hausmanninger, Thomas: "Können populär-visuelle Medien emanzipativ sein? Zur Frage nach der Fortschrittsfähigkeit politisch-zeitgeschichtlicher Diskurse in Unterhaltungsmedien." In: Comics zwischen Zeitgeschehen und Politik. Hrsg. v. Thomas Hausmanninger und H. Jürgen Kagelmann. (Comic Cultur.) München, Wien: Profil, 1994, S. 13–46.  
Last edited by: joachim 2011-10-29 19:25
Herner, Irene: Mitos y monitos. Historietas y fotonovelas en México. México: Ed. Nueva Imagen, 1979. (318 S.)  
Last edited by: joachim 2009-11-25 15:48
Horton, Ian: "Colonialist Stereotypes in Innovative European Comic Books." In: Bilderwelten – Textwelten – Comicwelten. Romanistische Begegnungen mit der Neunten Kunst. Hrsg. v. Frank Leinen und Guido Rings. München: Meidenbauer, 2007, S. 125–141.  
Last edited by: joachim 2009-11-12 15:57
Iwasaki, Minoru und Steffi Richter: "The Topology of Post-1990s Historical Revisionism." In: positions. east asia cultures critique 16.3 (2008), S. 507–538.  
Last edited by: joachim 2016-04-18 08:16
Jelinek, Elfriede: "Ahörnchen und Behörnchen. Gerade indem nichts geschieht, geschieht die Liebe, die ja schon da war, damit sie da ist, wenn wir sie brauchen." In: du 64.745 (2004), S. 18–19.  
Last edited by: joachim 2012-02-28 17:24
Karrer, Wolfgang: "Comics im Englischunterricht der Sekundarstufe." In: Das Argument. N.F. Sonderband 33.33 (1979), S. 97–100.  
Added by: joachim 2013-06-16 17:54
---: "Zur Analyse von Comics. Am Beispiel ›Dennis the Menace‹." In: anglistik & englischunterricht 2 (1977), S. 93–108.  
Last edited by: joachim 2013-06-16 17:58
Kazmierczak, Janusz: "Raymond Williams and Cartoons. From Churchill’s Cigar to Cultural History." In: International Journal of Comic Art 7.2 (2005), S. 147–163.  
Last edited by: joachim 2012-02-16 12:00
Kerkhoff, Ingrid: Literaturunterricht. Didaktik und Theorie am Beispiel der Comics. Gießen: Anabas, 1975. (227 S.)  
Last edited by: joachim 2010-02-10 17:57
Kesper-Biermann, Sylvia: "Bildergeschichten gegen den Krieg. Comics und Friedensbewegung in den 1970er und 1980er Jahren." In: Geschichte im Comic. Befunde – Theorien – Erzählweisen. Hrsg. v. Bernd Dolle-Weinkauff. Berlin: Ch.A. Bachmann, 2018, S. 307–323.  
Last edited by: joachim 2018-08-25 14:19
Kunzle, David: Carl Barks. Dagobert und Donald Duck. Welteroberung aus der Entenperspektive. Frankfurt am Main: Fischer, 1990. (95 S.)  
Last edited by: joachim 2010-01-05 19:44
---: "Dispossession by Ducks. The Imperialist Treasure Hunt in Southeast Asia." In: Art Journal 49.2 (1990), S. 159–166.  
Last edited by: joachim 2013-03-14 15:02
---: "Introduction to How to Read Donald Duck." In: American Media and Mass Culture. Left Perspectives. Hrsg. v. Donald Lazere. Berkeley: Univ. of California Press, 1987, S. 516–529.  
Added by: joachim 2013-08-06 17:07
---: "The Parts That Got Left Out of the Donald Duck Book, or: How Karl Marx Prevailed Over Carl Barks." In: ImageTexT 6.2 (2012).  
Added by: joachim 2012-10-08 15:22
Larisch, Jakob: "Comic-Adaptionen in ideologiekritischer Perspektive." In: :Ikonen: (2016).  
Added by: joachim 2019-09-26 20:14
Lefèvre, Pascal: "The Congo Drawn in Belgium." In: History and Politics in French-Language Comics and Graphic Novels. Hrsg. v. Mark McKinney. Jackson: Univ. Press of Mississippi, 2008, S. 166–185.  
Last edited by: joachim 2018-02-14 14:42
Lovell, Jarret: "Nostalgia, Comic Book, & the “War Against Crime!”. An Inquiry Into the Resurgence of Popular Justice." In: Journal of Popular Culture 36.2 (2002), S. 335–351.  
Last edited by: joachim 2018-03-25 00:16
Maderdonner, Megumi: "»Wer sich bemüht, kann weiterkommen!« – zur Botschaft der japanischen Mädchencomics." In: Buch und Bild als gesellschaftliche Kommunikationsmittel in Japan einst und jetzt. Hrsg. v. Susanne Formanek und Sepp Linhart. (Japankunde.) Wien: Literas, 1995, S. 255–272.  
Last edited by: joachim 2019-04-01 13:38
Madison, Nathan Vernon: Anti-Foreign Imagery in American Pulps and Comic Books, 1920–1960. Jefferson, London: McFarland, 2013. (233 S.)  
Added by: joachim 2013-09-09 21:18
Marukawa, Tetsushi und Davinder L. Bhowmik: "On Kobayashi Yoshinori's On Taiwan." In: positions. east asia cultures critique 12.1 (2004), S. 93–112.  
Last edited by: joachim 2016-04-18 08:22
Matton, Annette: "From Realism to Superheroes in Marvel’s The ’Nam." In: Comics & Ideology. Hrsg. v. Matthew P. McAllister, Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) 2001, S. 151–176.  
Last edited by: joachim 2012-06-21 22:09
Mayer, Ruth: "Die Logik der Serie. Fu Manchu, Fantômas und die serielle Produktion ideologischen Wissens." In: Pop. Kultur und Kritik 1 (2012), S. 136–154.  
Added by: joachim 2012-11-17 00:38
McAllister, Matthew P., Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon (Hgg.): Comics & Ideology. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) New York [etc.]: Peter Lang, 2001. (303 S.)  
Last edited by: joachim 2009-10-21 11:23
McLuhan, Marshall: "From The Mechanical Bride: Folklore of Industrial Man." In: Arguing Comics. Literary Masters on a Popular Medium. Hrsg. v. Jeet Heer und Kent Worcester. Cambridge: Da Capo, 2004, S. 102–106.  
Added by: joachim 2013-05-31 10:59
Meinel, Dietmar: "“And when everyone is super […] no one will be”. The limits of American Exceptionalism in The Incredibles." In: European Journal of American Culture 33.3 (2014), S. 181–194.  
Added by: joachim 2021-04-24 16:28
Moore, Jesse T. "The Education of Green Lantern. Culture and Ideology." In: Journal of American Culture 26 (2003), S. 263–278.  
Last edited by: joachim 2010-02-06 18:46
Munson, Kim: "Censorship and Super Bodies. The Creative Odyssey of Margaret Harrison." In: International Journal of Comic Art 13.2 (2011), S. 369–392.  
Added by: joachim 2013-06-20 13:18
Neuhaus, Stefan: "Die zwei Türme. Spider-Man und der 11. September." In: Narrative des Entsetzens. Künstlerische, mediale und intellektuelle Deutungen des 11. September 2001. Hrsg. v. Matthias N. Lorenz. (Film – Medium – Diskurs, 4.) 2004, S. 105–116.  
Last edited by: joachim 2012-10-16 19:12
Paymans, H. "Propagandistic Aspects of Modern Comic-Books." In: International Communication Gazette 22 (1976), S. 219–229.  
Last edited by: joachim 2010-02-15 12:49
Riegler, Thomas: "Vom »dunklen Ritter« lernen." In: Die Zukunft 12 (2012).  
Added by: joachim 2013-07-15 11:32
Rifas, Leonard: "Ideology. The Construction of Race and History in Tintin in the Congo." In: Critical Approaches to Comics and Graphic Novels. Theories and Methods. Hrsg. v. Matthew J. Smith und Randy Duncan. London, New York: Routledge, 2012, S. 221–234.  
Last edited by: joachim 2018-02-15 03:19
Riha, Karl: Zok roaarr wumm. Zur Geschichte der Comics-Literatur. Steinbach: Anabas Verl. Günter Kämpf, 1970. (144 S.)  
Last edited by: joachim 2012-07-07 08:55
Scorer, James: "Imitating Incas and becoming llama. Tintin in Latin America — or the Latin American in Tintin?" In: International Journal of Cultural Studies 11 (2008), S. 139–156.  
Added by: joachim 2011-03-04 12:14
Seeßlen, Georg: "Bilder für die Massen. Die prekäre Beziehung von Comic und Film und die dunkle Romantik des Neoliberalismus im neueren Comic-Kino." In: Theorien des Comics. Ein Reader. Hrsg. v. Barbara Eder, Elisabeth Klar und Ramón Reichert. (Kultur- und Medientheorie.) Bielefeld: Transcript, 2011, S. 255–262.  
Added by: joachim 2011-10-01 01:47
---: "Bilder für die Massen. Über die prekäre Beziehung von Comics und Film und die dunkle Romantik des Neoliberalismus im neueren Comic-Kino." In: Jungle World 29 (2005).  
Last edited by: joachim 2010-01-03 16:34
Singer, Marc: Breaking the Frames. Populism and Prestige in Comics Studies. (World Comics and Graphic Nonfiction.) Austin: Univ. of Texas Press, 2019.  
Last edited by: joachim 2019-05-13 14:14
Smith, Matthew J. "Die Tyrannei der Schmelztiegel-Metapher. Wonder Woman als amerikanisierte Immigrantin." In: Theorien des Comics. Ein Reader. Hrsg. v. Barbara Eder, Elisabeth Klar und Ramón Reichert. (Kultur- und Medientheorie.) Bielefeld: Transcript, 2011, S. 263–281.  
Added by: joachim 2011-10-01 02:04
---: "The Tyranny of the Melting Pot Metaphor. Wonder Woman as the Americanized Immigrant." In: Comics & Ideology. Hrsg. v. Matthew P. McAllister, Edward H. Sewell, Jr. und Ian Gordon. (Popular Culture and Everyday Life, 2.) 2001, S. 129–150.  
Last edited by: joachim 2011-10-01 02:06
Still, Edward: "Broken fantasias? Jacques Ferrandez and the chimeric quest for disillusionment." In: Studies in Travel Writing 21.3 (2017), S. 293–312.  
Last edited by: joachim 2019-09-05 14:43
Strzyz, Klaus und Andreas C. Knigge (Hgg.): Disney von innen. Gespräche über das Imperium der Maus. (Ullstein-Buch. Populäre Kultur, 36551.) Frankfurt am Main, Berlin: Ullstein, 1988. (333 S.)  
Last edited by: joachim 2013-05-13 22:53
Toh, Justine: "The tools and toys of (the) War (on Terror). Consumer desire, military fetish and regime change in Batman Begins." In: Scan. Journal of media arts culture 6.1 (2009).  
Added by: joachim 2009-10-02 00:31
Treat, Shaun: "How America Learned to Stop Worrying and Cynically ENJOY! The Post-9/11 Superhero Zeitgeist." In: Communication and Critical/Cultural Studies 6.1 (2009), S. 103–109.  
Added by: joachim 2012-05-29 12:36
Uricchio, William: "The Batman’s Gotham City™. Story, Ideology, Performance." In: Comics and the City. Urban Space in Print, Picture and Sequence. Hrsg. v. Jörn Ahrens und Arno Meteling. London, New York: Continuum, 2010, S. 119–132.  
Last edited by: joachim 2017-06-28 11:02
Wiener, Oswald: "Der Geist der Superhelden." In: Vom Geist der Superhelden. Comic Strips. Hrsg. v. Hans Dieter Zimmermann. Berlin: Gebr. Mann, 1970, S. 93–101.  
Last edited by: joachim 2009-09-23 15:51
Williams, Jeff: "Comics: A Tool of Subversion?" In: Journal of Criminal Justice and Popular Culture 2 (1994), S. 129–146.  
Added by: joachim 2010-02-15 10:32
Zpalanzani, Alvanov und Hafiz Ahmad: "Manga. Invisible Cultural Imperialism through Popular Medium." In: Jurnal Komunikasi Visual WIMBA 1.1 (2009), S. 61–68.  
Last edited by: joachim 2013-02-07 18:51
WIKINDX 6.4.14 | Total resources: 13587 | Username: -- | Bibliography: WIKINDX Master Bibliography | Style: Comicforschung-Bibliographie Stil (CFB)


PHP execution time: 0.09983 s
SQL execution time: 0.12694 s
TPL rendering time: 0.00266 s
Total elapsed time: 0.22943 s
Peak memory usage: 2.2077 MB
Memory at close: 1.6224 MB
Database queries: 122